Cap Verd – Martinica

Anem a creuar el gran “charco”, l’Atlàntic! Direcció el Carib i més precisament les Antilles, terra de pirates, corsaris, descobertes i moltes històries més…
Però per aquest primer gran salt (2100mn, 4000km) rebem el dia 30 de novembre una tripulació de luxe, en Xavi Ferrer i en Sergi Codinachs. Visitem Mindelo, provem plats típics, acabem de comprar aigua i aliments i el dia següent, amb el Guíxols preparat, posem rumb cap a l’Oest.  Després d’acomiadar-nos d’en Dimi (Cap Verd) i amics d’arreu del món, a cap a les 13:00 (hora local) sortim direcció Oest.  Sortim de la badia a les 13:00 i tenim un bon vent de NE establert en 15 kts ideals per desplegar les ales de papallona, tota la messana i navegar a 6-7kt. Som-hi!
Al vespre quedem a sotavent  de l’illa São Antao i ens quedem sense vent ni onades. Encenem el motor per sortir d’aquesta ombra de vent i retrobar els nostres estimats Alisis que ens esperen a poques milles. També aprofitem per repassar l’enrollador del Gènova, pugem el co-capità Oriol al màstil i amb una mica de 6en1 i amor tot arreglat. A la matinada del dia 2 comença a bufar de nou el NE i estenem totes les veles un altre cop.
Ara que som 4 tripulants a bord, les guàrdies durant la nit són molt amenes. Amb tan sols una guàrdia de 3 hores per tripulant cobrim les 12h de foscor.
Som al dia 4 de desembre i seguim amb els Alisis, però més suaus, 10 kts. Venint del mediterrani encara ens sorprèn l’estabilitat d’aquests vents. El Guíxols navega de llarg entre 5-6kts i l’ambient a bord és immillorable! Durant la tarda aprofitem la calma per fer una pizza casolana amb la magnífica farina de Ca la Nati. Després de molts riures i farina per tota la coberta aconseguim tenir una massa perfecte!
A la nit, una lluna decrixent  ens permet gaudir de moltíssimes estrelles, tantes que ens costa reconèixer les 4 constel·lacions que coneixem.
El dimecres 5 de desembre el vent torna a aparèixer i el Guíxols, content, navega de nou a 6-7 kts.
Els pocs rapales que teníem els hem anat perdent. A l’atlàntic els peixos són massa  grossos i abans de poder-los pujar a bord se’ns escapen. Per tal de posar-hi remei durant tot el matí ens dediquem a fer rapales casolans, poc estètics però molt efectius.
A partir del dia 6 comencen a aparèixer petits ruixats intermtents durant tot el dia. En pocs minuts passem d’un sol radiant a un cel encapotat i amb ganes de deixat anar 4 gotes, i de la mateixa manera que arriben desapareixen.
Aquets moments passats per aigua són ideals per a fer feines d’interior com ordenar, escriure una mica al diari, veure pel·licules, jugar a jocs de taula o fins i tot fer algun pastís.
Després d’una setmana alguns aliments frescos comencen a escassejar i és en aquest punt on el forn i la farina comencen a treue fum. Massa de pizza, pans de mil formes i gustos, brioxos… Tot el necessari per calmar la gana de la tripulació.
Entre tants ruixats el vent molt sovint és escàs i necessitem l’ajuda del motor. Entrada la nit del dia 7, mentre fem una revisió al motor per veure que tot estigui en ordre, ens adonem d’un problema al circuit hidràulic del timó.
Un dels dos pilots automàtics te una petita pérdua de líquid hidràulic i el nivell d’aquest ara és massa baix. A 1000 mn de cualsevol port no ens la podem jugar a empitjorà la situació, l’únic que podem fer es omplir de nou el circuit, anar controlant el nivell d’aquest i navegar només amb el segon pilot automàtic.
Al matí, el vent se’n va cap a l’Est, ens ve més de popa i baixa la intensitat, de manera que recollim les ales de papallona i hissem l’spi! Amb poca onada i entre 5 i 10 kts de vent El Guíxols va volant, però per sobre de tot molt estable! Sembla quasi com si estem fondejats…
A la nit recollim l’spi d’en Víctor Fontfreda i tornem a desplegar el gènova i floc per encarar la nit i les guàrdies amb seguretat.
Els dies van passant i el diumenge 9 de desembre arribem a l’equador de la travessa. Falten només 1.000 mn! Durant aquesta primera meitat, els vents han estat més suaus de lo habitual fent que la mitja de velocitat del Guíxols estigui entre els 5,5 i els 6 kts, és a dir unes 135 mn diàries.
El dia 10 el passem surfejant tot el dia de nou amb l’spi. A la tarda el vent reforça ja amb 15-20 kts, tornen els Alisis que coneixíem.
Al final del dia comptem 150 mn en les últimes 24h, semble que tornem a tenir un bon ritme!
El dimecres dia 12 veiem a l’horitzó el primer barco de la travessia. Després de 12 dies navegant fa il·lusió veure un altre company amb la mateixa direcció. A traves de l’AIS creiem saber del barco que es tracta, si la memòria no ens falla vam coincidir amb ell a la marina de Cap Verd.
Cap a les 13:00 aconseguim reduir la distancia fins a uns pocs centenars de metres i ens posem en contacte amb ell via Vhf. Definitivament es tracte del barco francès que recordàvem haver vist. Ens fem unes quantes fotos mútuament i quedem que farem una cervesa junts quan arribem a Martinica.
A partir d’aquest punt i ja acostumats al ritme oceànic, els dies passen volant. Els matins els dediquem a llegir, estar en família i portar el Guíxols. Per la tarda fem una revisió a tots els punts vulnerables, reparem / reforcem el que sigui necessari i amb la posta de sol aprofitem per jugar algun joc de taula o mirar alguna pel·lícula tots junts. Sembla impossible, però els dies se’ns fan curts!
La diferència horària entre Cap Verd i Martinica és de 3h. Per no notar un canvi sobtat el dia d’arribada, anem canviant l’hora progressivament  a mesura que passen les milles. Cada 600mn aproximadament restem 1h al nostre rellotge.
Tot i els canvis d’hora local que anem fent abord, els partes meteorològics i la informació de les marees funcionen amb un horari universal, el UTC.  Per evitar confusions i errors a la taula de cartes hem instal·lat un rellotge amb l’hora UTC.
El dia 13 de desembre ja estem a menys de 400mn de Martinica i tot i ser molt hipotètic comencem a fer els primers càlculs per intentar esbrinar a quina hora arribarem.  Com a tots els ports desconeguts, es molt important arribar de dia per evitar ensurts i Martinica no és una excepció. Tant el nostre mentor Mia Ferrer com l’antic propietari del Guíxols l’Asier, ens han avisat que a partir de les últimes 20mn està arrebossar de palangres i altres arts de pesca mal senyalitzats o directament sense estar-ho.  Si per mala sort passéssim per sobre d’un i el cap d’aquest és quedes liat amb el nostre eix podríem fer una gran destrossa.
El dia 14 tenim una última sorpresa abans d’arribar a Martinica, les plaques solars han deixat de funcionar sobtadament. Les bateries del Guíxols es carreguen gràcies a les 3 plaques solars i el aerogenerador instal·lats a la popa, sense ells l’única manera de carregar-les és mitjançant l’alternador del motor, una opció que intentem evitar sempre que es pot.
Amb el tester a la mà resseguim tot el circuit elèctirc durant hores però se’ns resisteix. Ens posem a descartar problemes, a canviar cables i terminals però tot continua igual. Finalment després d’un grapat d’hores i el Guíxols mig desmuntat, decidim consultar-ho amb el coixí i provar-ho de nou el dia següent.
I així és, el dia següent amb noves idees al cap ens posem a buscar de nou el problema de les plaques. Finalment després de moltes teories trobem el problema, canviem dos terminals i tot torna a funcionar.
Les últimes milles son ràpides, molt rapides! Amb una mitja de 170mn per dia, l’hora estimada per arribar s’avança i si continuem a aquest ritme arribarem de nit. Per evitar arribar en la foscor decidim abaixar la velocitat del Guíxols i ser prudents, després de 15 dies navegant segur que no vindrà d’unes hores més.
Finalment arribem el dia 16 a les 6:00 !  Un total de 15 dies i mig per recorre les 2.080mn que separaven Cap Verd de Carib. Aquest cop l’oceà Atlàntic ens ha ensenyat la seva cara més amable, uns vents alisis constant i suaus, una onada ordenada i sobretot una temperatura excepcional que ens ha permès disfrutar navegant en aquesta gran família que hem creat! Ara siiii el primer atlàntic a la butxaca  per a molts dels membres de la tripulació!

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s