Gibraltar – Tenerife

En l’últim newsletter us explicàvem com després d’una nit moguda havíem arribat a Gibraltar amb intenció de posar proa a l’Atlàntic. Finalment la cosa no va anar com estava prevista i ara entendreu el perquè.

El dissabte dia 20 d’Octubre, després de posar Gasoil i recollir al nostre amic Xiao i al seu pare, ens reunim un moment per veure quin és el nostre pla d’atac. El pilot automàtic falla i tenim 3 opcions. Aprofitem el Llevant i continuem fins a Canàries sense pilot, continuem navegant 30 milles més fins a Barbate i arreglem el pilot o ens quedem a Gibraltar.

Durant la reunió les tres opcions van estar molt presents, però finalment vam decidir parar a Gibraltar, descansar i espera fins dilluns a que un mecànic ens confirmés que la bomba hidràulica no funcionava.

Suposo que “no hay mal que por bien no venga” i el fet d’haver passat una nit dura, estar cansats i que el temps no acompanyés ens va ajudar a prendre la millor decisió possible. I és que haver fet les 700milles que ens separaven de Canàries sense pilot de vent hagués estat molt dur.

És diumenge! Tot i les ganes de reparar-ho el més aviat possible, tocava descansar per força i recuperar tota l’ energia. Moment per fer ordre, per cuinar, fer una volta i saltar a UK tot atravessant una pista d’aterratge.

El dia següent vam confirmar amb els mecànics que la bomba hidràulica estava a les últimes i vam demanar les peces de substitució que arribarien l’ endemà (dimarts 23) o bé dimecres al matí. També vam decidir instal.lar un segon pilot automàtic paral.lel a l’anterior i assegurar-nos que no tindríem més problemes de cara els próxims 3 anys. Mentres esperavem les peces de recanvi, vam aprofitar per fer tot el manteniment que pensàvem fer a Canàries: canviar la cadena de l’àncora, refer alguna junta de les escotilles de babord, aplicar massilla en alguns punts de coberta i netejar i engrassar tots els winchs (peça per a desmultiplicar les força de diferents caps).
També ens vam endur una última sorpresa, el motor del molinet d’àncora estava fos… Ens el vam trobar ple d’aigua fins a dalt, de manera que el vam haver de substituir i sellar les juntes i els perns per evitar noves averies.

El dijous 25 al migdia ja estàvem a punt per tornar a sortir i posar rumb cap a Canàries! Deixàvem la Línea de la Concepción sorpresos per la gran amabilitat i hospitalitat dels mecànics (Miguel i Luis), que van deixar-se la pell per reparar el pilot i instal.lar el  nou el més ràpid possible perquè poguéssim seguir o la gent de les oficines de la Marina de l’Alcaidesa. Així que, carregats de combustible, aigua dolça i fruita sortíem de la Badia d’Algeciras a les 15:00 sota un sol esplèndid, envoltats de mercants gegants i un parell de dofins que jugaven a la nostra proa.

Quina corrent! Just davant de Tarifa el mar semblava que estigués bullint, tot i els 15-20 kts de Llevant (Est) i les ales d’ocell esteses navegàvem a només 4 kts.

Amb la posta de sol i un pastís de pastanaga, deixàvem el far a estribord i cap a l’Atlàntic! Unes 15 milles més cap a l’Oest i un cop fora del canal, trabujada i rumb SW direcció Tenerife. El Guíxols feliç, volava de llarg a 6-7 kts i la Lluna ens acompanyava ben rodona i lluent.

Divendres 26 de matinada, a poques milles de l’estret, s’acaba el vent com anunciaven els pronòstics i encenem el motor per seguir baixant la costa de Marroc, rumb 235 (SW). Aprofitem per cuinar i descansar, la previsió és que entri un bon Nord i aixequi una mica de mar. El 27 durant el torn d’en Juanito, cap a les 05:00, comença a entrar el vent que ens ha de dur fins a Tenerife. Veles amunt!

Serà un dia de celebracions, a part del bon vent, és l’aniversari dels 25 anys d’en Xiao i el sorprenem amb un pastís i unes espelmes improvisades. També encarreguem un Dorado a Neptú, i després d’un hora de llençar la canya ja en tenim un de petit al forn, amb ceba i patata!  Ep! Comença a pujar el vent i el Guíxols galopa a 8-9 kts de llarg, hora de baixar veles i de ser assenyats, deixem només el Gènova i seguim a mitjanes de 7 kts de velocitat.

A mitja nit ens trobem amb una nova sorpresa,  l’arc de popa es mou molt més de lo normal! Se’ns fa el cor petit… Semblava que ballés i estigués a punt de desencaixar-se i llençar-se al mar. Les soldadures de la part superior s’havien trencat, el radar, gps, generador eòlic, placa solar, el material de windsurf i surf… tot perillava! Ràpid vam agafar les escotes del spi i vam fixar l’arc cap a proa a les cornamuses i cap a popa a la plataforma. Quin canvi, tot i no deixar de mirar enrere, sembla ben fixat i el conservarem fins a Canàries. El mar començava a fer-se gros i tot apuntava a una nit animada.

I així va ser! El 28 de matinada vam començar a tenir més de 25 nusos i onades de 1’5 a 2 metres, de manera que va tocar dormir poc i anar col.locant coses a lloc perquè el Guíxols començava a remenar-se… Al matí seguíem amb els 25-30 kts i unes bones onades d’atlàntic, en aquestes situacions intentàvem ser dos a coberta, un per governar el petit Guíxols i l’altre dormitant i preparat per qualsevol maniobra, enrotllar gènova, caçar vela o fins a treure un parell de pomes o galetes. El pronòstic que rebíem pel telèfon per satèl.lit gràcies a en Xavier Ferrer i en Mia Ferrer no anunciava més de 25-30, tot i així a partir del migdia va pujar a 35 kts i bones ratxes de 40 kts que deixaven el mar blanc ple d’espuma.
Navegàvem intentant evitar les onades que trencàven i que ja feien més de 4-5 m . Amb el floc reduït a la meitat, el Guíxols surfejava fins a 12’5 kts de velocitat. Les onades semblaven muntanyes i aquestes a vegades escombraven la coberta del Guíxols. Amb tanta aigua per coberta sempre n’hi ha que entra cap a dins, fet que no agrada a cap capità…

El dia 30 seguíem cenyint, amb 20 kts d’ Oest i a unes 130 milles de Tenerife van començar les apostes per veure a quina distancia veuríem el Teide. En Xiao i en Juanito fent càlculs i rescatant a Pitàgores van arribar a la conclusió que a 200 km (unes 110 milles) podríem veure’l a l’horitzó.
EEEEEEEEEPA!! TERRAA A LA VISTA!! A 90 mn del nostre destí vam veure el gran volcà de Canàries, amb els seus 3800m al fons de l’horitzó.

Dia de petits ruixats i uns núvols preciosos que ens donaven la benvinguda a l’Arxipèlag. Cap a les 02:00 (hora Canària) entràvem al petit port de Garachico, al Nord de l’illa, protegit per un espigó gegantí dels temporals i recollit de les onades. Per fi terra! Va ser una travessa més dura del que ens esperàvem i ja teníem clar que a Canàries ens hi quedaríem més temps del previst, per recuperar forces, recuperar el Guíxols i recuperar la sensació de viatge més que la d’una carrera per arribar una data determinada.

En Xiao just volava des de Santa Cruz aquell matí i tornava cap a Galícia, el nostre il·lustrador i amic que es va poder adaptar a la forta mar i no va deixar de meravellar-se de la bellesa de les grans onades i dels colors del cel.

Ara a descansar i a gaudir de la visita d’en Vidal, Gigi, Andrea i Gabor  que ens vindran a fer companyia els pròxims dies! Ja portem 1240 mn !